نرم افزار بیمه

ارسال اینترنتی لیست بیمه کارکنان مستلزم انجام مراحل به شرح ذیل می باشد:

مرحله اول:ثبت مشخصات کارکنان

از منوی اطلاعات پایه، بر روی مشخصات کارکنان کلیک نمایید.

پس از نمایش فرم مشخصات بر روی گزینه جدید کلیک نمایید وموارد ذیل را به ترتیب انجام دهید:

۱) ابتدا شماره بیمه را (هشت رقم از سمت چپ) وارد نمایید. کلید Enter را بزنید. به ستون بعدی یعنی شماره پرسنلی هدایت می شوید. توجه داشته باشید دو صفر قبل از هشت رقم شماره بیمه را نرم افزار بصورت اتوماتیک اضافه می کند.

۲) شماره پرسنلی را وارد نمایید. (هر عددی می تواند باشد بعنوان مثال: از ۱ شروع کنید.)

۳) نام بیمه شده را طبق شناسنامه وارد نمایید.

۴) نام خانوادگی بیمه شده را طبق شناسنامه وارد نمایید.

۵) نام پدر بیمه شده را وارد نمایید.

۶) جنسیت بیمه شده را مشخص نمایید.(بصورت پیش فرض مرد انتخاب شده است)

۷) تاریخ تولد بیمه شده را وارد نمایید. تاریخ تولد را از چپ به راست بدون در نظر گرفتن جداکننده / وارد نمایید. بعنوان مثال وقتی شما عدد ۱۳۵۸۰۶۱۴ را از چپ به راست وارد نمایید نرم افزار بصورت اتوماتیک جداکننده را درج می کند.

۸) شغل بیمه شده را با توجه به آنچه در زمان بازرسی ثبت شده است وارد نمایید. برای انتخاب شغل می توانید بر روی علامت ذره بین کلیک نموده و عنوان شغل را تایپ نمایید. عنوان شغلی را انتخاب نمایید که در کد آن حروف بکار نرفته باشد. (مشاغلی که در کد شش رقمی آنها علاوه بر عدد، حروف نیز بکار رفته است مربوط به مشاغل سخت و زیان آور می باشد.) پیشنهاد می شود برای صرفه جویی در وقت، بدون آنکه بر روی علامت ذره بین کلیک کنید، کد شغل را بصورت مستقیم وارد نمایید.
۹) شماره شناسنامه بیمه شده را وارد نمایید.

۱۰) شهر محل صدور شناسنامه را وارد نمایید.

۱۱) کد ملی بیمه شده را بدون در نظر گرفتن خط تیره از چپ به راست وارد نمایید.

در قسمت بالای فرم، بر روی گزینه ثبت کلیک نمایید

مرحله دوم : ثبت مشخصات کارگاه

بر روی اطلاعات پایه کلیک نمایید. گزینه مشخصات کارگاه را انتخاب نمایید.

در فرم مشخصات کارگاه ها روی گزینه جدید کلیک نمایید وموارد ذیل را انجام دهید:

۱) ابتدا کد کارگاه که عددی ۱۰ رقمی است را وارد نمایید. که سه رقم سمت چپ نشان دهنده کد شعبه و سه رقم بعدی شغل و فعالیت کارگاه و چهاررقم بعدی تعداد فراوانی می باشد.

۲) ردیف پیمان: اگر پیمانکار هستید و قرارداد دارید با توجه به ردیف پیمان آن را وارد نمایید در غیراینصورت نیازی به وارد کردن این قسمت نیست و بصورت اتوماتیک پس از ذخیره، سه صفر ۰۰۰ ثبت می گردد.

۳) نام کارگاه: با توجه به نوع فعالیت و زمینه کاری آن را تکمیل نمایید.

۴) نام کارفرما: نام شرکت را وارد نمایید.

۵) آدرس کارگاه: نام شهر و خیابان و کوچه و پلاک و … (الزامی برای تکمیل بودن آدرس وجود ندارد، بعنوان مثال می توانید فقط نام شهر و خیابان را وارد نمایید.)

۶) نرخ حق بیمه: الزامی نیست.

مرحله سوم : عملیات لیست ماهانه و ریز کارکرد

از منوی عملیات، بر روی گزینه لیست ماهانه کلیک نمایید.

در صفحه نمایش داده شده بر روی گزینه جدید کلیک نمایید ومراحل ذیل را انجام دهید:

۱) کد کارگاه ۱۰ رقمی را وارد نمایید. البته می توانید بر روی آیکون دوربین کلیک نموده و کارگاه را انتخاب نمایید.

۲) ردیف پیمان را وارد نمایید. (برای تمامی کارگاه ها سه صفر ۰۰۰ می باشد و فقط برای پیمانکاران ردیف پیمان در نظر گرفته می شود) اگر کد کارگاه و ردیف پیمان را صحیح وارد کرده باشید، اطلاعات کارگاه نمایش داده می شود.

۳) سال مورد نظر  را وارد نمایید.

۴) ماه مورد نظر را وارد نمایید. (بعنوان مثال برای خرداد ۰۳ وارد نمایید.)

تبصره: شماره لیست برای تمامی ماهها  ۰۱ است و تغییری نمی کند.

۵) تعداد نفرات بیمه شده را وارد نمایید.

۶) جمع روزهای کارکرد را وارد نمایید. (به ماههای ۳۱ ، ۳۰ و ۲۹ روزه توجه داشته باشید. اگر دو نفر ۳۱ روز کارکرد دارند می بایست عدد ۶۲ را وارد نمایید)

۷) جمع دستمزد روزانه را وارد نمایید. (اگر بیمه شده بیش از یک نفر است، دستمزد روزانه آنها را جمع نموده و وارد نمایید)

۸) جمع دستمزد ماهانه را وارد نمایید. (روزهای کارکرد × دستمزد روزانه = دستمزد ماهانه) اگر بیمه شده بیش از یک نفر است، دستمزد ماهانه را برای هر یک حساب کرده و جمع آنها را وارد نمایید.

۹) جمع مزایای ماهانه مشمول را وارد نمایید.

۱۰)جمع کل دستمزد ومزایای ماهانه مشمول به صورت اتوماتیک محاسبه می شود

۱۱)جمع کل دستمزد ومزایای ماهانه مشمول وغیر مشمول شامل مواردی است که مشمول بیمه نیست اما به کارکنان پرداخت می شود.(مثل حق اولاد)

۱۲)سهم بیمه شده و کارفرما وبیمه بیکاری به صورت اتوماتیک محاسبه می شود ودر صورت لزوم به صورت دستی قابل تغییر است.

مرحله چهارم – ثبت ریز کارکرد:

پس از تنظیم لیست ماهانه، نوبت ثبت ریز کارکرد است. منظور از ریز کارکرد، مشخص نمودن روزهای کارکرد بیمه شده یا بیمه شدگان در ماه مورد نظر و همچنین ثبت دستمزد روزانه است. بعنوان مثال اگر بیمه شده ای استراحت پزشکی یا ترک کار داشت می بایست در ریز کارکرد اعمال شود و لیست ماهانه بر اساس ریز کارکرد تنظیم شود. البته برای پیشگیری از مغایرت، می بایست هر آنچه که در لیست ماهانه تنظیم کرده اید در ریز کارکرد ثبت نمایید یا اینکه لیست ماهانه را بر اساس ریزکارکرد تغییر دهید و آن را ویرایش نمایید.

گزینه ریزکارکرد را کلیک نمایید. در فرم نمایش داده شده بر روی گزینه جدید کلیک نمایید ودر فرم باز شده موارد ذیل را به ترتیب وارد نمایید:

 

  • شخص بیمه شده (می توانید بر روی آیکون دوربین کلیک نموده و شخص بیمه شده را انتخاب نمایید.)
  • روزهای کارکرد
  • دستمزد روزانه
  • مزایای ماهانه مشمول (مستمر وغیر مستمر )

تبصره: مزایای غیر مستمر شامل مواردی که به صورت مستمر انجام نمی گیرد می باشد اضافه کار و…

وسایر موارد به صورت اتوماتیک انجام می شود، در صورت صحیح بودن موارد بر روی گزینه ثبت کلیک نمایید.

 

مرحله پنجم- تهیه دیسکت:

برای ایجاد دو فایل حاوی لیست بیمه (منوی عملیات، گزینه لیست ماهانه)  بر روی گزینه تهیه دیسکت کلیک نمایید:

در فرم باز شده موارد ذیل را انجام دهید:

۱) مسیر فایل لیست ماهانه را مشخص نمایید. بر روی علامت … کلیک نموده و محل ذخیره فایل را مشخص نمایید. بعنوان مثال می توانید در یکی از درایوها فولدری بنام list بسازید و دو فایل را در آن فولدر ایجاد نمایید. (توجه داشته باشید که برای رایت بر روی سی دی یا ارسال اینترنتی، مسیر را به یاد داشته باشید)

 

۲) مسیر فایل ریزکارکرد را مشخص نمایید. وقتی مسیر را برای فایل قبلی انتخاب نمودید دیگر نیازی به انتخاب مسیر جدید نیست. فقط روی … کلیک نمایید و در صفحه ای که نمایش داده می شود گزینه open را کلیک نمایید. این کار بدین معناست که هر دو فایل لیست ماهانه و ریزکارکرد در یک مسیر ایجاد شوند.

۳) بر روی گزینه “قبول” کلیک نمایید. اگر لیست ماهانه (تعداد نفرات و روزهای کارکرد و دستمزد روزانه و …) و ریز کارکرد را بطور صحیح تنظیم کرده باشید با پیغام “عملیات انتقال اطلاعات به دیسکت با موفقیت انجام شد.” مواجه می شوید.disk2کار تمام است. حال می توانید این دو فایل را که حاوی لیست بیمه شما می باشد، بصورت اینترنتی به شعبه ارسال و فیش حق بیمه خود را دریافت نموده و آن را پرداخت نمایید. یا در صورت لزوم بر روی سی دی رایت نموده و به شعبه یا کارگزاری تحویل دهید.